torsdag den 26. juli 2018

Rokken

Spinderokken
Jeg har en købt næsten ny rok. En super fed rok fra Hjerm trædrejeri. Jeg gav kun 900 kr. for den på den Blå Avis, så jeg føler mig super heldig, da sådan en rok står til omkring 3-4000 kr. Den kan køre i tre gear og er  udstyret med 4 spoler, så man kan tvinde både to og tre trådet garn.

Jeg har en rok i forvejen,  en antik sag. Spolehovedet på den er så slidt efter den kvinde der i fordums tid, har spundet fed efter fed, det er sjovt at tænke på. 



Skematisk fremstilling af virkemåden af en hjulrok af vingerok-typen, hvor spinding og opvikling foregår samtidig:

Foden på trædebrættet (b) driverkrumtapmekanismen (kranken) (c), som får akslen og drivhjulet (a) til at dreje rundt. Rokkesnorene (e) er lagt to gange om drivhjulet, og føres videre rundt om den store trisse (i) til vingen (f) og rundt om den lille trisse (h) til spolen (m). Dermed drives spolen og vingen (spindelen) i forskellige hastigheder. Således snos fibrene (g) til en tråd, samtidig med at det færdigt spundne garn trækkes ind og vikles op rundt om spolen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Hjerter flettet i pil

  Hjerter flettet i pil 45 kr. pr. stk.